tisdag 20 oktober 2009

Bro över Messinasundet

En bro som förbinder Kalabrien och Sicilien har varit en het potatis i italiensk inrikespolitik i många år. Redan romarna utarbetade olika projekt om hur man skulle kunna ta sig mellan ön och fastlandet utan båt. Under de senaste 100 åren har många projekt lagts fram och idétävlingar genomförts. Beslut om att bygga/inte bygga har växelvis fattats. Politiker har använt brofrågan som ett medel i att fiska röster. Nu ser det alltså ut som att Messinabron ska bli verklighet inom en snar framtid:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\10\19\357627&sectionid=undefined

Frågan är bara om det är en så himla bra idé. Messinasundet är en trattformad havsarm som skiljer Kalabrien från Sicilien. Som bredast är sundet ca 16 km och som smalast ca 3 km. Sundets djup varierar mellan ca 70 meter ända ner till 2000 meter. Sundet karaktäriseras av starka havsströmmar och kraftiga vindar.

Området kring Messina och Reggio Calabria är också ett av Italiens mest sismiska områden. 1908 inträffade här en av 1900-talets största naturkatastrofer. Jordbävningen som mätte 7,1 grader på Richterskalan. Mellan 90 000 och 120 000 människor förlorade livet natten den 28 december 1908 och under de efterföljande dygnen. Hem, sjukhus, skolor, kyrkor, antika palats, kloster och teatrar blev till smulor.

På denna plats vill man alltså bygga en bro. En bro som ska kosta drygt 6,3 miljarder euro.

Precis som efter jordbävningen i l'Aquila i våras fick de överlevande i Messina inhysas i baracker. Snabb återuppbyggnad utlovades. Efter 30 år stod barackerna fortfarande kvar. En ny generation hade flyttat in i de numera permanenta tältstäderna. Sen kom Andra världskriget och då blev det inte tal om någon återuppbyggnad.

I l'Aquila har många hus uppförts men långtifrån alla hemlösa familjer har blivit tilldelade ett nytt hem utan de bor fortfarande i de provisoriska barackerna. Ska de behöva vänta i 30 år också månne?

Jag är ingen expert inom vare sig ekonomi, seismologi eller arkitektur men jag kan tänka mig vettigare sätt att använda de där 6,3 miljarder euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar