måndag 16 november 2009

Man ska inte ropa hej...

Ja, vad ska man säga. Är det inte typiskt att efter att jag för en månad sen skrev här på bloggen om de effektiva svenska myndigheterna och vilken fröjd det var att gå upp på Svenska ambassaden här i Bryssel och beställa nytt pass, nu tvingas dra in svansen mellan benen och skriva ett nytt inlägg med annan ton. Jäkla klantskallar vill jag kort och gott säga.

Jag fick ett mail i fredags där de skrev att betalningen för det nya passet inte kommit in på ambassadens konto och att min ansökan därför ligger kvar på deras bord och väntar. Jag har betalat, men jag dubbelkollade givetvis i fredags att jag skrev rätt kontonummer och att pengarna verkligen har dragits. Allt var i sin ordning. Så imorse ringde jag till ambassaden och de svarade så glatt och ursäktade sig såååå mycket, för de har ett nytt system (det framgick dock inte om det var nytt datasystem, nytt kölappssystem eller ett nytt system för att samla in pengar till kaffekassan) så en kollega (alltid en kollegas fel...) hade inte sett att mina pengar kommit in, trots att de faktiskt hade det. Jag frågade då oroligt om mina handlingar inte hade gått iväg till Sverige än, men jooooooooodååååååååååååååå det har de visst, bara det att de har ett nytt system kollegan hade missat min betalning. Men allt var i sin ordnig. Ok, sa jag, men när kan jag få mitt nya pass då, jag gjorde nämligen ansökan i oktober för att jag ville vara säker på att få passet i god tid till i början av december, då jag ska resa utomlands. Jaaaa vi ska se.... så gick hon och rotade nånstans och kom sen tillbaka och bad att få ringa upp mig lite senare. Jag började ana oråd. Och mycket riktigt så när hon ringde upp igen sa hon lite fumligt att "....nya systemet....." och "......ansökan.....kollegan....." och "....så tyvärr går dina handlingar iväg idag".

Ja vad ska man säga. Ingen idé att bli arg för det gör ju inte att saken går snabbare. Och dessutom hörde jag ju på tjejen som svamlade och pladdrade och skyllde på systemet och kollegan att hon redan var väldigt medveten om hur klantiga de har varit. Så nu är det bara att vänta och hoppas på en raketleverans av mitt nya pass. I annat fall får de fixa ett tillfälligt pass åt mig. Och det tänker jag INTE betala för!

1 kommentar: